Onsdag...

Hallo!

Idag vaknade jag när mamma kom och väckte mig  och lämnade ännu ett brev till mig ifrån högskolan. Tre mornar på raken har jag väckts med ett brev från högskolan eller från någon studentkår eller fackförening, som det var imorse. Igår fick jag ett med en massa förslag på vart man kunde bo om man flyttar till staden jag ska plugga i; något som gjorde att jag blev jätteskraj =S Jag har väl alltid vetat att jag ska flytta någon dag, men jag har inte vart beredd på att den dagen snart kan vara här... Men om det blir någon flytt eller inte inom den närmsta framtiden; det vet jag inte än.. väntar fortfarande på den andra intagningen, där jag vill att det ska stå att jag kan bo kvar hemma ett tag till..

Efter lunch åkte jag mamma och min minsta lillebror in till stan för vi skulle lämna min syster på jobbet och sedan skulle vi gå i stan en stund innan vi skulle gå på bio och se på Hancock som vi bokat biljettter till. Så vi åkte in, släppte av Eve och parkerade bilen. Sedan började vi gå mot en klädaffär =) Tyvärr hade jag inte tänkt så smart precis innan vi skulle åka.. Jag tog på mig ett par nya (jättefina!!) skor, utan strumpor i. So what?! kanske ni tänker då.. Kruxet var att de går upp en bit på hälen och de har ganska hård kant och de är aningen stora, bara några millimeter för stora, men tillräckligt för att min fot ska "åka fram och tillbaka" i skon och skava upp skinet på min nyläkta häl (jag hade nämligen nyss haft ett skoskav på samma fot..). Så där haltade jag mig fram med skoskav på ena foten och fortfarande ont i den andra foten efter att jag klantat mig när jag spelade fotboll =S Hur som helst så gick vi till en klädaffär och till min stora förtjusning var det rea.. på rean!! =D Så vi gick runt i affären och provade en massa kläder, jättekul tyckte jag och mamma, men det var nog mindre kul för brorsan som var tvungen att stå ut med att springa mellan klädställningarna och provrummen i säkert en timme.. Mamma hittade en massa kläder, men jag var till min stora förvåning inte riktigt shoppingsugen.. på kläder i alla fall.. så det blev bara en jättesöt grå kortärmar stickad kofta och två par skor (tyckte det var okej att köpa båda paren med skor eftersom de bara kostade 25kr/paret!!) =D

När vi kände oss färdigshoppade skulle mamma och Fille hämta biobiljetterna och jag passade då på att sticka in i en annan klädaffär en sväng. En liten stund efter att jag gått in i affären hör jag att min mobil ringer, det var mamma hon bad att jag skulle komma, det hade blivit något krångel med biljetterna så hon hade köpt biljetter till en annan film istället. Så jag gick ut till dem utanför bion och där förklarar mamma för mig att vi inte fick gå på den filmen eftersom min lillebror bara är 12 och åldersgränsen är 15. Mamma hade frågat om man inte fick gå och se filmen i vuxet sällskap om man var över 11 (något som alltid gått förrut, i alla fall för oss) men tjejen i kassan sa bestämt att vi inte fick det =( . Så då köpte de biljetter till Kung Fu Panda.. Jag blev väl inte jätteglad över filmvalet kan jag inte påstå, men tänkte att okej de ville egentligen ochså se den andra filmen men Fille ville se denna filmen också så då får det väl gå.. Sen sa mamma att den bara gick med svenskt tal också.. något som gjorde att jag verkligen inte kände för att gå och kolla på filmen.. Så jag gick och surade en liten stund men tänkte att den fick väl duga i alla fall.

Det var fortfarande en stund tills bion skulle börja så vi gick till ett café för att fika lite. Jag och mamma köpte paj och min lillebror köpte en bulle och varm vit choklad. När vi betalat gick vi ut och sätte oss och till min stora glädje träffade jag två komisar =D De skulle precis gå så vi hälsade på varann och sedan gick de. Jag, mamma och Fille satte oss och började fika och vi hade det ganska trevligt.. Ända tills de som satt vid bordet bredvid började röka och all rök kom naturligtvis på mig! Usch och fy säger jag! Finns det något jag verkligen inte gillar (bortsett från spindlar) så är det cigarettrök! Och speciellt när folk röker i folksamlingar eller precis bredvis andrt folk!! Blää!! Jag fick dessutom svårt att andas på grund av min astma =(. Efter det var jag inte så fika sugen längre, man fick ändå alldeles för mycket paj så jag orkade inte så mycket. Och min lillebror gillade inte chokladen och jag kan faktiskt hålla med om att den var lite too much! Det kanske var gott om man bara smakade lite på den, men den var ju ingen större hitt om man skulle dricka en hel mugg!  Sedan upptäckte vi att det bara var en kvart tills bion skulle börja (lång tid enligt vissa, men jag tycker om att vara i god tid!), så då lämnade vi kvar typ hälften av vårt fika och gick ner till bion istället.

När jag kom in i biosalongen fick jag en klump i magen och bilder från den hemska dagen började återigen spelas upp i mitt huvud.. Jag har inte varit på bio sedan lördagen den 17 februari i år.. dagen då min vän valde att hon inte längre ville finnas  kvar här hos oss. Hela den dagen hade jag anat att någtot var fel, det kändes konstigt inom mig, men jag fick det inte bekräftat förren på kvällen när vi satt inne på bion med mormor för att titta på Arn. En kompis hade ringt mig innan vi gick in och sa att jag skulle ringa henne efter bion, hon ville inte förstöra filmen med att berätta. Men min syster hade fått ett sms av någon där det stod vad som hade hänt och det var då jag fick reda på det.. Det kändes som att få en kniv rakt in i hjärtat och jag kände hur tårarna började rinna ner för mina kinder.. Sedan kom det mer och mer tårar och tillslut sprutade tårarna ur mina ögon. Vi gick ut från biosalongen och satte oss på en bänk. Jag satt och grät och mormor höll om mig medan Eve ringde mamma och pappa och fixade så vi fick pengarna tillbaka. Sen satt vi och väntade på mamma och pappa och mormor och Eve försökte mata mig och få mig att dricka vatten. Sen åkte vi hem och grät..

Det var snart ett halvår sedan, men jag minns det som om det vore igår. När vi nu var där idag hade jag svårt att koncentrera mig på filmen. Jag tyckte inte den var så bra, men vem vet? jag kanske hade tyckt bättre om den om jag sett den hemma i tv-rummet istället! Jag hoppas att jag inte kommer känna såhär varje gång jag går på bio, men jag antar att det försvinner med tiden.. Det kändes i alla fall skönt att gå ut därifrån när filmen var slut! Men det känndes ändå skönt att jag klarat av mitt första biobesök sen den dagen!

Och nu är jag hemma och det känns faktiskt bättre igen =) nu när jag provat mina nya skor.. =D Ännu en gång finns det något som Paolo Nutini sjunger i en av sina sånger som jag tycker passar så bra nu! "Hey, I put some new shoes on, and suddenly everything is right!"

Ha de gött!
puss å kram loui

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0